Lahden kirjailijakokouksen teemana Kirjailijan luonto

Ensi kesänä järjestettävän Lahden kirjailijakokouksen teemana on Kirjailijan luonto. Kokouksen keskustelut käydään tämän moniin suuntiin avautuvan teeman pohjalta. Puhetta johtavat tällä kertaa kirjailija Marjo Heiskanen ja kirjailija, toimittaja J. P. Pulkkinen.

Lahden kansainvälinen kirjailijakokous järjestetään 29. kerran. Kokous on yksi Euroopan vanhimmista ja merkittävimmistä kirjailijakokouksista ja Suomen suurin ei-kaupallinen kirjallisuustapahtuma. Se järjestetään joka toinen vuosi.

Kokous pidetään 14.–15. kesäkuuta entisen Kansanopiston tiloissa Lahden keskustassa. Kokoukseen ovat tervetulleita kaikki kirjallisuusalan ammattilaiset. Ulkomailta mukaan kutsutaan kiinnostavia kirjailijoita yhteistyössä kotimaisten kustantajien ja eri maiden kulttuuriedustustojen kanssa.

Tapahtuma tarjoaa osallistujille mahdollisuuden kansainväliseen verkostoitumiseen ja aitoon kanssakäymiseen kollegoiden ja lukijoiden kanssa. Kokouksen keskustelut ovat kaikille avoimia yleisötilaisuuksia. Yleisöohjelmaan kuuluu myös muun muassa perinteinen kansainvälinen runoilta Lahden konserttitalossa.

Kokouksen järjestää Lahden kansainvälinen kirjailijakokous ry, jonka jäseniä ovat Eino Leinon Seura, Lahden kaupunki ja Päijät-Hämeen kesäyliopisto.

Teemateksti kokonaisuudessaan:

Happea tuottavat metsät ja valtamerten levät ovat maapallomme keuhkot. Kirjoittaminen taas on sivilisaation hengitystä. Se antaa ilmaa, ajatuksia ja oivalluksia, tilaa hengittää.

Kirjailija ammentaa ympäristöstään. Hän luo kulttuuria, joka kuvaa, varjelee tai riistää sitä. Voiko luontoon myös kadota, lumoutua liikaa?

Joillekin kaupunki on luonnollinen ympäristö ja kuvaamisen kohde, tuttu ja turvallinen.

Kirjailijalla on omakin luontonsa. Kirjoittaminen on kielen, kerronnan, ilmaisun osaamista. Mikä muu, mielikuvituksen lisäksi, tekee ihmisestä luonnostaan kirjailijan? Onko kirjailijoilla yhteistä nimittäjää?

Mielikuvituksessaan kirjailija on vapaa. Mikä on hänen vastuunsa? Mistä kirjailijan luonto nousee kapinaan?